.

.

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Ohrarieska

Yksi vuotias poikamme juo nykyään ruoan kanssa (välillä paremmin, välillä huonommin) piimää ja sitä jää aina ja loppu menee yleensä viemäristä alas. Pitkään on ollut jo mielessä, että pitäisi käyttää loppu piimä ja leipoa rieskaa. Opiskellessani kotitalousyrittäjäksi ruoanvalmistuksen opettaja neuvoi rieskaohjeen ja teimmekin sitä koulussa. Sen jälkeen olen leiponut sitä kotona ja töissä hoitokodin asukkaille. En ole tosin vuosiin leiponut sitä. Nyt ajattelin verestää muistoja ja kokeilla, osaisinko vielä. 

Taikinaan tuli noin 2 litraa nestettä joten taikinasta tuli melko iso. Leipiä tuli kuusi (6). Leipää jaettiin sitten ympäri kaupunkia. Palautteesta päätellen leipä onnistui.

Tämä rieska on siis perinteistä Etelä-Karjalaista rieskaa, joka on kohotettu hiivalla, jossa on nesteenä piimää ja vettä, ohrajauhoja, suolaa ja vehnäjauhoja. Tai ainakin tälläsitä minä olen tottunut syömään, mutta varmasti ohjeita on niin monta kun on leipuriakin.



1 kommentti:

  1. Tuo on nimenomaan sitä Oikeeta rieskaa - tuota minäkin oon tottunu koko ikäni syömään. Toiset väittää, että oikea rieska on lättänää "Lapin rieskaa", mutta miusta se on valetta ;)
    Mä oon sitä mieltä, että rieskan leipominen on taito, joka ei missään nimessä saa hävitä - ja siks oon sitä itekin koittanut nyt äitini opastuksella harjotella. :) tsemiä kokkailuun!

    VastaaPoista